نکته فنی 10 اسفند ماه «خودروکار»؛
همه چیز درباره «روغن ترمز»
عملکرد صحیح ترمز وابستگی بسیار زیادی به روغن ترمز دارد و همین امر، آن را تبدیل به یک عنصر پر اهمیت در خودرو میکند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، روغن ترمز یک سیال است که وظیفه انتقال فشار از پمپ ترمز به بوستر و لنتها را دارد. این مایع به این جهت که موظف است فشار را منتقل کند، باید دارای حداقل قابلیت تراکم پذیری باشد، یعنی این مایع نباید توانایی فشرده شدن را داشته باشد تا فشار را به خوبی منتقل کند.
روغنهای ترمز بر پایه دو ماده گلیکول و سیلیکن ساخته شدند که دارای تراکم پذیری بسیار کم و نقطه جوش بسیار بالا هستند که البته نوع سیلیکونی آن بهبود یافته است.
از نظر دسته بندی روغن ترمزها به سه نوع DOT3، DOT4 و DOT5 تقسیم میشوند. دو نوع DOT3 و DOT4 بر پایه گلیکول و نوع DOT5 بر پایه سیلیکون است. مزیت روغنهای سیلیکنی نسبت به گلیکولی ها این است که سیلیکنیها بر خلاف گلیکولیها به خود رطوبت جذب نمیکنند.
معمولا توصیه میشود که روغن ترمز در خودروها بین 40 تا 50 هزار کیلومتر یک باز تعویض شوند که البته این رقم در مناطق مرطوب مانند شهرهای ساحلی، به دلیل جذب رطوبت بیشتر باید بین 20 تا 25 هزار کیلومتر یک بار تعویض شوند.
* چه زمانی روغن ترمز را تعویض کنیم؟
به راحتی میتوان تشخیص داد که چه زمان نیاز است که روغن ترمز تعویض شود.
روغن ترمز سالم شفاف و روغن ترمزی که نیاز به تعویض دارد کدر شده است. در نتیجه هنگامی که روغن ترمز به رنگ کدر درآمد باید متوجه شویم که زمان تعویض آن فرا رسیده است.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/